Hovädzí

Kolotočiar EDO

kolotociaredo

Ak auto s výkonom maximálne 50 koní ide na svoj maximálny výkon a ako protisila, zo zadnej strany auta ťahá 51 skutočných koní, zabránia autu v pohybe? Budú auto ťahať dozadu?

Super otázka, poďme si to rozobrať:

1. „Kone“ v aute verzus „skutočné kone“

50 koní výkon auta znamená 50 konských síl (HP, horsepower) – to je jednotka výkonu (energia za čas).

51 skutočných koní – ak ich máš v záprahu, oni vyvinú určitú ťahovú silu, ale tá sa nedá priamo porovnávať s „koňskou silou“ auta, lebo výkon závisí od rýchlosti.

2. Výkon vs. sila

Výkon súvisí so silou a rýchlosťou :


P = F cdot v

Koňa charakterizuje „1 konská sila ? 735 W“ pri určitej záťaži a rýchlosti, ale reálny kôň vie krátkodobo vyvinúť aj niekoľkonásobok toho.

3. Praktická situácia

Ak auto stojí a 51 koní ťahá presne opačným smerom, rozhoduje, kto dokáže vyvinúť väčšiu ťahovú silu na kolesá vs. ťahovú silu koní na záprahu.

50 HP auto: pri nízkej rýchlosti môže cez prevodovku a spojku vyvinúť obrovský krútiaci moment ? teda veľmi veľkú silu na kolesách.

51 koní: každý kôň má maximálny ťah rádovo 500–1000 N, takže spolu možno ~25–50 kN.

Osobné auto vie na kolesách (pri malých rýchlostiach) vyvinúť ťah niekoľko tisíc Newtonov – porovnateľne s menším počtom koní.

4. Záver

Nedá sa priamo povedať „51 koní je viac ako 50 HP auta, takže auto pôjde dozadu“.

Auto môže byť schopné potiahnuť viacero koní, ak má správne otáčky a prevody.

Ale naopak, 51 skutočných koní (najmä ťažných) by tiež dokázalo udržať alebo dokonca ťahať malé auto proti jeho motoru, hlavne ak by auto nemalo ideálne podmienky (šmyk, nízke otáčky, zlé radenie).

V reále teda:

Ak by auto bolo malé a kone silné (ťažné, v záprahu), pravdepodobne by ho vedeli zastaviť alebo ťahať dozadu.

Ak by auto bolo rozbehnuté, pri plnom výkone by pravdepodobne dokázalo „preťahať“ 51 koní aspoň krátkodobo.

 
leader
leader | 25.9.2025 10:01

podla mna by ho kone pretiahli aj keby ich bolo len 49 pretoze sila motora ti je nanic ak sa nema o co zapriet. Ak predpokladame ze auto ma nahon len na predne kolesa, stycna plocha s vozovkou je len par desiatok cm2. Oproti tomu kone maju 200 kopyt


Kolotočiar EDO
Kolotočiar EDO | 25.9.2025 10:07

a tým s tebou súhlasím. Ale ak veľkosť styčnej plochy a celkový valivý odpor zanedbáme a budeme ho považovať za dostatočne veľký na to, aby sa auto pohlo jednou alebo druhou stranou bez prihliadnutia týchto faktorov...neviem.. auto má pri zaradenom nízkom rýchlostným stupni silný krútiaci moment..


janotpiton
janotpiton | 25.9.2025 10:08

Preto sa vykon auta udava v kilowatoch


Kolotočiar EDO
Kolotočiar EDO | 25.9.2025 10:32

Konská sila, či už metrická alebo mechanická, je stále oficiálnou fyzikálnou veličinou napr. V Británii, Kanade, USA , Austrálii... atď..


Lodovik
Lodovik | 25.9.2025 10:55

Co citam, tak ta konska sila je vypocitana priemerovanim za den, kratkodobo da kon aj 10-15 HP vykonu. Takze uz 5 dobre motivovanych koni by malo auto zatiahnut dozadu. Akurat ze po par minutach by im dosiel dych :)


Afroman
Afroman | 25.9.2025 11:00

Autor, skús prosím viac rozvinúť tú prevratnú myšlienku, že výkon súvisí s rýchlosťou.


Franta Váňa
Franta Váňa | 25.9.2025 11:05

A takto si tu mi konsolidujeme.


Afroman
Afroman | 25.9.2025 11:07

Správne malo byť:
A takto si tu mne konsolidujeme.


Lodovik
Lodovik | 25.9.2025 11:13

@Afroman
Vykon = sila * rychlost

Ked budes tlacit do steny, tak sa vobec nezadychas, lebo mas nulovu rychlost. Mozes si to skusit.


Kolotočiar EDO
Kolotočiar EDO | 25.9.2025 11:15

Afroman:
P=F*v
fyzika pre 7 ročník základnej školy. Nemáš za čo;)


Kolotočiar EDO
Kolotočiar EDO | 25.9.2025 11:31

Lodovik - ostáva otázka, ako a čím tých koní motivovať. Viem si predstaviť aj situáciu, žeby tie kone boli aj premotivované a vtedy by sa ich výkon mohol krátkodobo zvýšiť na - 1 premotivovaný ťažný kôň= 25 až 30 HP výkonu..


Shuheyko
Shuheyko | 25.9.2025 12:10

Bohuzial to nefunguje, ze tlacenim od steny sa nezadychas, skus zobrat len taku tehlu nad hlavu a drz ju par minut.
Aj vrtanim do steny pracuje len vrtacka a ty nikam nejdes, ale aj ty budes funiet jak kon. A ten vykon sa prejavi v teple.

Aj auto sa tlacenim do steny zadycha, lebo podava vykon, i ked nikam neslo.


A nepamatam uz jak sa dopocitali pred 200 ci kolko rokmi ku konskej sile,ale bezny kon da 3-4 papierove konske sily v pohode.
Napr. cyklista na pretekoch dava v pohode 200-300W vykonu. Kon je nasobne vacsi a silnejsi


Hovado
Hovado | 25.9.2025 12:14

ja sa niekedy pri tlačeni zadycham aj ked sa nehybem


Kolotočiar EDO
Kolotočiar EDO | 25.9.2025 12:32

Hovado, musíš jesť viac ovocia a zeleniny..


mnnnxxx
mnnnxxx | 25.9.2025 12:53

Keby tak este autor uvazoval aj nad zaradenym rychlostnym stupnom, redukciou, naftovym motorom..., nepisal by takéto voloviny.


mnnnxxx
mnnnxxx | 25.9.2025 12:55

Aj tak by zvitazil 25 konovy Zetor LOL.


Kolotočiar EDO
Kolotočiar EDO | 25.9.2025 13:16

Mnx - ty si asi veľkú "dieru" vo fyzike na ZŠ moc neurobil, že?


jano
jano | 25.9.2025 14:06

riešite koniny


mnnnxxx
mnnnxxx | 25.9.2025 14:50

Kolotociar, necham sa poucit - napisal si, ze P=F*v
Tak ake je potom P, ak je v=0
A o kolko vacsie od 0 je v pri pretahovani?
Uplne pomylene vypocty.
Obycajny navijak s 1kW motorom by v takej hlupej sutazi vyhral.


| 25.9.2025 15:53

Aký ste múdri, fyzikári. Len so slovenčinou je to slabšie. Existujú aj mäkčene, dĺžne, čiarky a ďalšie veci im podobné. Super fyzikár sa teraz pousmeje a povie, internetová diskusia, klávesnica, zastaralé myslenie, … ,


Kolotočiar EDO
Kolotočiar EDO | 25.9.2025 15:59

Mnx, mám dojem, že jediný pomýlený si tu ty...


leader
leader | 25.9.2025 16:15

Shuheyko | 25.9.2025 12:10
Miesas dohromady fyzikalny a biologicky vykon. Ak budem drzat tehlu a nehybat nou, tak sa zadycham lebo konam biologicky vykon, ale nerobim ziadny fyzikalny vykon.

Ked je ta telha polozena na stole tak kona stol pracu, podava nejaky vykon? Nie. Nekona pracu, nepodava vykon.


register
register | 25.9.2025 16:45

Jej aka tema. Sice som si to tu neskoro vsimol, no o nic som neprisiel :)
A som zhrozeny. Podla logiky podaktorych z vas by v pretahovacke vyhrala F1 nad hociktorym nakladiakom :D no bars aj liazka by roztrhala F1 na cucky, nehovoriac o kamionoch, tie by si ani nevsimli ze im vzadu nieco vrci...


register
register | 25.9.2025 16:50

Btw aby bolo jasne suhlasim s mnnnxxx.
V podstate ide o to, ci je sila potrebna na pohnutie daneho auta vacsia ako sila potrebna na pohnutie 50 konov. Myslim, ze naozaj nieje o com. Na maximalnom vykone tu vobec nezalezi.


leader
leader | 25.9.2025 17:10

imho aj keby tych 50 koni bolo mrtvych tak nimi to auto nepohne :)


dedo jozef
dedo jozef | 25.9.2025 17:47

energia kineticka a energia potencionalna


 
Nie ste prihlásený, pre pridávanie komentárov sa musíte prihlásiť!
( Prihlásenie | Registrácia )
 
 
SkryťZatvorit reklamu
loader